Selasa, 27 September 2011

BULETIN KRAF : DATIN SERI MASNAH RAIS VERSATILKAN KRAF TEMPATAN



Sarung batik benang suasa
Dipakai gadis ayu bergaya
Anggun dan cantik pewaris budaya
Elok tersusun madah dan  bahasa

Petah berpantun, berbakat dalam menyanyi dan amat mencintai seni dan budaya, Datin Seri Masnah Rais menjadi tulang belakang kepada Yang Berhormat Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia menjalankan tugas kepada bangsa, agama dan negara.

Sebagai seorang pencinta seni dan budaya, Datin Seri Masnah Rais seorang yang versatile. Terbuai dengan perasaan bila mendengar Datin Seri mendendangkan lagu-lagu nostalgia seperti “ayam den lapeh”, ‘ubekkan denai” dan “Shanghai Beach”. Kesibukan sebagai seorang isteri kepada seorang Menteri tidak pernah menghalang minat Datin Seri terutama dalam berkarya. Coretan seni Datin Seri acap kali menghiasi ruang di akhbar-akhbar.  

Datin Seri Masnah Rais antara ikon budayawan negara yang sentiasa memberi suntikan dan dorongan kepada karyawan dalam menghasilkan seni terutamanya kepada pengusaha kraf. Datin Seri sering memakai pakaian batik dan tenunan keluaran usahawan kraf. Semangat berkarya, cintanya pada budaya negara menjadikan beliau sebagai seorang tokoh yang patut dicontohi seperti mengimbas kembali ucapan beliau semasa merasmikan Promosi Batik Sarung pada 7 September 2006.

 Untuk mengembalikan nostalgia kegemilangan sarung batik sejak zaman berzaman oleh orang Melayu, Baba Nyonya dan Chitea satu usaha sentuhan inovasi perlu diterapkan kepada sarung batik agar menjadi identiti keluaran Malaysia....”

Petikan ucapan ini menggambarkan keprihatinan dan sokongan Datin Seri terhadap kraf tempatan serta menggalakkan kemajuan dan pembangunan industri kraf negara. BK

Tiada ulasan:

Catat Ulasan